Gorge,ravine,gully,chasm

hallo zusammen!

bin mir nicht sicher, ob ich am richtigen brett bin… aber die geologen wuerden mich bestimmt hierher schicken…

gorge, ravine, gully, chasm

gibt es da einen unterschied? dictionaries geben mir zu allen dreien die gleiche antwort: schlucht. laesst sich schlucht genauer definieren? in tiefe, weite, mit wasser, ohne wasser?

habe zum beispiel festgestellt, das gully fuer eine rinnenartige, also sehr enge oder spaltenartige schlucht, oft ohne wasser, vor allem beim klettern, also zum beschreiben von felsformen verwendet wird… sicher bin ich mir aber nicht.
hab’s bei leo-dict naemlich auch noch mal mit felsspalte probiert und ‚crevice‘ dafuer bekommen. die kenne ich aber eigentlich nur aus dem alpinen bereich. mit rinne hat’s geklappt… die gegenprobe ‚felsrinne‘ hat mir dann aber so etwas wie ‚culoir‘ ausgespuckt, was ich noch nie im leben gehoert habe. totale confusion!

vergessen wir aber erst mal crevice, die mir eigentlich vertraut ist, und culoir, das mir piep-egal ist, vorerst zumindest, und kommen zurueck zu gorge,ravine,gully,chasm:

gibt es definitive unterschiede bei den vieren?

weiss jemand bescheid???

gruss von kati

Hallo Katharina!

gibt es definitive unterschiede bei den vieren?

Das scheint schon so zu sein.

weiss jemand bescheid???

Nö, nicht wirklich. Aber ich habe mal etwas rumgesucht.

Ravine
http://www.websters-online-dictionary.org/definition…
A small, narrow, deep depression, smaller than a gorge or a canyon but larger than a gully, usually carved by running water; esp. the narrow excavated channel of a mountain stream. Etymol: French, mountain torrent.

Gully
http://www.websters-online-dictionary.org/definition…

1. Deep ditch cut by running water (especially after a prolonged downpour).
    Source: WordNet 1.7.1 Copyright © 2001 by Princeton University. All rights reserved.
  • Specialty Definition: Gully
    Building & Civil Engineering
    A small valley in the terrain resulting from the action of erosion by water. Source: European Union. (references)
    Geography
    A large incision in a slope caused by running water. Source: European Union. (references)
    Geological
    A very small channel formed by running water. Gullies hold water for brief periods of time after a rain storm or snow melt. (references)

Gully
http://dictionary.xarts.net/
A gully is a geological feature that is created by running water such that it forms a deep ditch. Such features are usually small, on the order of meters to tens of meters.

Gorge
http://dictionary.xarts.net/
A canyon, or gorge, is a valley walled by cliffs. Most canyons originate by a process of long-time erosion from a plateau level, with a stream gradually carving out its valley. The cliffs form because harder rock strata that are resistant to erosion and weathering remain exposed on the valley walls. Canyons are much more common in arid areas than in wetter areas because weathering has a lesser effect in arid zones. Canyons’ walls are often formed of resistant sandstones or granite.
The word canyon is Spanish in origin; in some parts of the United States, canyons are sometimes called gorges (the British English word) or notches.
In the southwestern United States, canyons are important archeologically because of the many cliff-dwellings built there, largely by the Ancient Pueblo Peoples.
Sometimes large rivers run through canyons as the result of gradual geologic uplift. These are called entrenched rivers, because they are unable to easily alter course. The Colorado River and the Snake River in the northwestern United States are two examples of this.
Canyons often form in areas of limestone rock. Limestone is to a certain extent soluble, so cave systems form in the rock. When these collapse a canyon is left, for example in the Mendip Hills in Somerset and Yorkshire Moors in Yorkshire, England.

Weitere Definitionen finden sich auch hier: chartmaker.ncd.noaa.gov/staff/ncum/Glossary.pdf

Hope that helps,
Christiane

wow!und danke!das sind tolle adressen!(owT)
.

Hallo Katharina,

bei mir hinterm Haus ist ein ravine, das ist ein kleinerkleinerkleiner Canyon, der immer etwas Wasser fuehrt. Bei Regen wirds natuerlich mehr. Das Ding ist durch Wasser geformt und gross genug, dass man runter und darin rumlaufen kann.
Ein gully ist i.A. aehnlich, fuehrt aber nur Wasser, nachdem es geregnet hat, sonst ist er trocken, also so ne Art kleines Wadi.
gorge und canyon sind eigentlich dasselbe. Beide gross bis riesig, beide durch Wasser geformt, beide immer mit Wasser drin. Manchmal heissen sie halt canyon (z.B. Grand), manchmal gorge (z.B. river gorge in den Hocking Hills).
Ein chasm ist lediglich ein Riss in der Erde, z.B. durch Erdbeben gebildet. Da ist normalerweise nix drin und sie sind viel zu klein um reinzugehen.
Hilfts?
Ralph