Oper gesucht

Hallo!

Ich bin was klassische Musik betrifft eher ein Neuling, ich hab über Filmscores zu klassischer Musik gefunden. Meine Favorites sind eher Komponisten wie Beethoven und vergleichbare, ich mag es etwas schwerer. Jetzt wollte ich mich mal bei euch erkundigen, welche Oper ihr mir in der Hinsicht empfehlen könnt. Hab ihr auch Tips, welche Komponisten in diese Sparte passen?
Vielen Dank schonmal
gruß eX

Hallo exx!

Der böse Beethoven hat ja nur eine Oper geschrieben :wink:)
Und es ist sehr schwer, irgendeinen anderen Komponisten mit ihm zu vergleichen, noch dazu, wenn es um Opern geht.

Trotzdem:
„Don Giovanni“ von Mozart (meine Empfehlung: Zürich 2001, Harnoncourt, Gilfrey, Bartoli, auch als DVD).
Alles andere von Mozart vielleicht nicht so sehr.

Verdi - „Il Trovatore“ und „Otello“ - beide ziemlich „schwer“ (wie ich meine)

Boito - „Mefistofele“ (sowieso meine Lieblingsoper)

Mussorgsky - „Chowanschtschina“ (meine Empfehlung: Wien 1989, Abbado, Ghiaurov, Burchuladze, auch als DVD)

Tschaikowsky - Pique Dame (kenne ich nur auszugsweise, insoweit sehr beeindruckend)

Rimski-Korsakow - „Sadko“ (St. Petersburg 1994, Kirov, Mariinsky-Theater, Gergiev; DVD meines Wissens vergriffen)

Puccini - „Turandot“ (Beijing 1998, Mehta, Casolla, Larin, Frittoli; musikalisch sicherlich nicht erste Wahl, aber die Szenerie am Originalschauplatz macht einiges wett!)

Viel Spaß beim Durchprobieren!
Gruß aus Wien
Barney

vielen Dank Barney :smile:
ich hör mich mal durch
gruß

Hi

ich würde dir für den Anfang nicht gleich ganze Opernaufnahmen
empfehlen, v.a. wenn du Filmmusik-Scores gewöhnt bist. Die sind
einfach mal sehr lang und der Laie muss sich manchmal ewig durch
Rezitative durchhören, bis er die Musikausschnitte findet, die ihm
gefallen. Ganze Opern würde ich lieber erst im Theater anschauen,
bevor du dir die Gesamtaufnahme zu Gemüte führst.

Besser fände ich erstmal Opernhighlight-CDs oder Arien-Sammlungen,
bspw. von Puccini (der kommt m.E. nach den Filmscores am nächsten),
oder Verdi.
Gut für den Einstieg in die Opernwelt von Mozart fand ich damals den
Film „Amadeus“, da lernst du gleich mal seine Opern"hits" kennen.

Judy

Hallo,
hör mal in die CD von Celina Bartoli rein: Opera Prohibita.
Ich könnte mir gut vorstellen, dass Dir das gefällt. Es ist viel Dramatik und Gefühl drin, dabei aber auch eine wirklich schöne Stimme zum angewöhnen.
Hebre

Hallo,

hör mal in die CD von Celina Bartoli rein: Opera Proibita.

Und wie bringst du das mit Beethoven in Einklang?
Das ist was für Barock- und Rokoko-Fans.

Gruß
Barney

PS:
Etwas zum Nachdenken (damals kopiert aus: http://www.theglobeandmail.com/):

DIVA DRESS-UP TIME FOR BARTOLI
It’s just silly to tart up a great singer with an album concept as thin as this one, writes ROBERT EVERETT-GREEN

Wednesday, September 28, 2005

Some bad ideas begin as good ones that someone spoils by pushing them too far.
”Opera Proibita”, the new recording by Cecilia Bartoli, is a good example.
Okay, maybe I’m going too far myself. Bartoli has one of the great voices of our time, and she’s a smart, imaginative musician. Any recording from her can’t be a bad idea, no matter how dubious the concept or desperate the marketing. Bartoli excels in repertoire that’s off the narrow track followed by most singers of her stature. She’s been guided in part by her rich and nimble mezzo-soprano, which is better suited to opera seria, the reigning genre of the 18th and early 19th centuries, than to most of what came later.
The music on the new disc is very much in line with the expeditionary recordings Bartoli has been making since her career began almost 20 years ago. It consists of 15 little-known arias by Haendel, Alessandro Scarlatti and Antonio Caldara, all of whom happened to be in Rome during a period (from about 1698 to 1710) when two successive popes used a variety of excuses to prevent staged performances from happening in the city.
There’s no evidence that any of these composers were inconvenienced by the Vatican’s anti-theatre shenanigans. All were free to come and go, and Handel even finished a new opera for Florence during his very brief Roman residency. For his Roman patrons, he did what the others did: He wrote oratorios, which, as any Messiah fan will tell you, can be just as dramatic as any opera.
Nonetheless, Bartoli and her producer Christopher Raeburn, who did an album of Salieri’s music two years ago, have seized on the papal ban as a way of juicing up what could otherwise have been a hard sell. Bartoli Sings Excerpts From Obscure Italian Oratorios has much less pizzazz than Opera Proibita (Forbidden Opera). The title itself almost counts as bait-and-switch. It’s literally false, since there are no opera arias on the disc. It only makes sense if you think of the oratorios as furtive operas, written with sacred themes
but otherwise flaunting the composers’ dramatic instincts under the nose of authority.
Okay; but composers in that period focused on pleasing their patrons, not on waging a titanic personal struggle to give voice to music that perhaps only God could appreciate (that came later, with Beethoven). Caldara composed oratorios when operas were not allowed, but he also wrote them when opera was permitted again. Like Haendel, when Roman theatres were off-limits, Caldara and Scarlatti sent their operas to other cities.
The thinness of the conceit may have prompted Raeburn and Decca to look for another, more visual anchor for this project. They found it, oddly enough, in Fellini’s 1960 film, La Dolce vita. Images from the movie decorate the CD booklet, which also features photos of Bartoli vamping in front of cinema stills, while wearing Vivienne Westwood outfits modelled on Anita Ekberg’s costumes in the film. Two comparative shots of Ekberg prove that Westwood, at least, knew what she was doing.
Why La Dolce vita? Because, we are told, Fellini made passing reference to Baroque art when discussing his film, and because the movie contains such appealing images of the city. „The music of these oratorios will transport us back to the life behind the architecture which Fellini portrayed so magically in his films,“ says an uncredited note, by a writer clearly straining to demonstrate pertinence where none exists.
„Everything I’ve learned from living in Rome,“ Bartoli says in a brief Decca interview, „whether looking out across the city from the top of the Gianicolo Hill or walking through the centre, I find in this music.“ This sounds more credible, if only because Bartoli is a native Roman. But none of her chosen composers was. The German-born Haendel’s connection with Italian music was real and powerful, but his connection with Rome was limited to a couple of visits of only a few months each.
The recordings themselves, with Marc Minkowski and Les Musiciens du Louvre, show Bartoli’s customary verve and technical assurance. She’s still terrific at mustering the kind of martial vigour composers of her period demanded when heroic doings were afoot. She also has a tender way with a lament, though the most melancholic adagio on the disc is actually an aria by Scarlatti in which the character is luxuriating in a flower bed. Bartoli’s coloratura is as fearless as ever, and her choice of arias such as the lovely Vanne pentita a piangere will no doubt make Caldara’s music a thousand times better known than it was last month.
But Bartoli does herself no favours with the disc’s tenuous concept and the embarrassing Dolce vita dress-up. Doing an imitation of Ekberg’s famous scene in the fountain is like standing over a subway air vent in Marilyn Monroe’s full-skirted white dress. It just looks silly. Decca and Raeburn tried to present Bartoli as a sexpot early in her career, and it didn’t work. Her appeal is more earthy and elegant than that. For years, her handlers respected that, but now they seem to have decided that a sexier look is needed.
And you know what? It still doesn’t work, except as a way of tarnishing the image of a great singer.

Hallo,

Und wie bringst du das mit Beethoven in Einklang?
Das ist was für Barock- und Rokoko-Fans.

Ja da hast Du natürlich völlig recht.
Der Beethoven-Zusammenhang ist für mich auch ein rein subjektiver:
Ich liebe Beethoven über alles, mehr als jeden andren Komponisten.
Und ich liebe diese CD, seit ich sie das erste Mal gehört habe.

Ist sicher nicht überzeugend, aber so ganz intuitiv würde ich denken, dass die Aufnahme ihm gefällt.
Hebre

Wagner
Hallo und ein Frohes Neues!

… ich mag es etwas schwerer.
… Habt ihr auch Tips, welche Komponisten in diese Sparte passen?

Irgendwie fehlt mir hier DER Name, wenn’s um „schwere“ Opernkost geht:
Little Richard Wagner.
Ich weiß, hier scheiden sich die Geister, aber ich bekomme für jeden neuen Wagnerianer eine goldene Leier im Logenhimmel :wink:
Zum Einstieg „Lohengrin“ und „Tannhäuser“, Querschnitte gibt’s wie Sand am Meer für 'n Appel und 'n Ei.
Und irgenwann dann „Tristan und Isolde“ und natürlich die Ring-Opern.
Viel Spaß.
Herm

Hallo!

ich würde es ganz einfach mal mit Puccini - Tosca und

IRIS und Cavalleria Rustikana jeweils von Pietro Mascagni versuchen.

Die Opern von Mascagni sind relativ kurz, aber wunderschön,
Tosca ist schon kompletter, aber voll mit wunderschönen Arien und Herz/Schmerz.

Könnte ein sehr guter Einstieg sein!

Viel Spaß